Yusuf Çağlayan yusufc@interpromedya.com.tr (BT haber Sayı:783)
IPCC (Birleşmiş Milletler Hükümetler arası İklim Değişikliği Paneli) çalışmaları küresel sera gazı emisyonunun 1970 yılından bu yana yüzde 70 arttığını gösteriyor. Küresel sıcaklık 1950’den beri yaklaşık 0,5:C arttı (14’ten 14,5’e), deniz seviyesi aynı dönemde 10 cm yükseldi ve kuzey kutbundaki kar tabakası 2 milyon km azaldı. Bilişim sektörü, toplam karbon ayak izinin yaklaşık yüzde 2’sine denk geliyor ve bu oran giderek artıyor.
Hızlı bir biçimde yaşanan bu olumsuz değişim ülkeleri, politikaları ve teknolojiyi de yakından etkiliyor. Bu kapsamda bilişim sektörü de değişime uğruyor. Bu verilerden yola çıkan Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Stratejik Araştırma ve Stratejiler Dairesi Başkanlığı Yeşil Bilişim 2010 Raporu’nu yayınladı.
İklim değişikliği, bölgesel ve uluslararası politika ve uygulamalar, Türkiye değerlendirmesi ile öneri ve yol haritasının yer aldığı rapor, bu alanda bugüne kadar yapılan en önemli çalışmalar arasında yer alıyor.
İklim değişikliği ve küresel ısınma konusu başta olmak üzere, insanoğlunun neden olduğu çevresel sorunlar konusundaki hassasiyetin uzun süredir artış eğilimi gösterdiğine değinilen raporda, olumsuz etkilerin azaltılması için özellikle sera gazı salınımlarının kontrol edilmesi ve belirli limitlerin altına çekilmesi yönünde uluslararası boyutta çaba harcandığına dikkat çekiliyor.
Raporda, bilişim sektörünün çevreye etkisi üç seviyede inceleniyor. Birinci seviye etkisi bilişim ürünlerinin tasarımdan üretime ve faaliyetinden yok edilmesine kadar hayat döngüsü boyunca çevreye doğrudan etkisini içeriyor. Doğrudan bilişim ve yaygın kullanımı ile ilgili çevresel konular bu kapsamda değerlendiriliyor. İkinci seviye etkisi ise bilişim teknolojilerinin iş ve günlük yaşamda kullanılması sonucu olarak ortaya çıkan süreç verimliliğindeki artış. Bilişim uygulamalarının, bilişim araç gereçleri tarafından tüketilen enerjinin kat kat fazlasının tasarruf edilmesi için kullanılma potansiyeli bulunuyor.
Üçüncü seviye etkisi ise sistemsel etki ve uzun dönemde ortaya çıkan etki. Uzaktan çalışma, telekonferans, akıllı taşıma sistemi, akıllı ölçüm ve akıllı bina tasarımları gibi uygulamalarda bilişimin sağladığı verimlilik avantajını kullanan insanların ve toplumların davranış kalıplarının değişmesini içeriyor.
Yeşil Bilişim Strajesi belirlenmeli
Yeşil Bilişim 2010 Raporu’nda yer alan öneriler bölümünde ise “Yeşil Bilişim Stratejisinin” belirlenmesi gerektiğine dikkat çekiliyor. Genel politika önerileri kısmında dikkat çeken bazı başlıklar ise şunlar:
- Kullanılacak bilişim cihazlarında aranacak yeşil bilişim özelliklerinin olması
- Yeşil ekonominin temellerinin atılması ve küresel ekonomik kriz ile mücadelede çevreci ekonominin canlandırılması
- Çevreci bilişim ve bilişim uygulamaları için Ar-Ge ve yenilikçilik teşviklerinin ve fonlarının oluşturulması
- Devlet alımlarında yeşil bilişim koşulunun gözetilmesi
- İşletmecilere kullandıkları cihaz ve altyapılar ile sundukları hizmetlerde yeşil bilişim önceliklerini takip etmeleri için yükümlülükler getirilmesi
- Bilişim sektörüne özgü “Sera Gazı Envanter Çalışması” yapılması
- Bilişim cihazlarından ortaya çıkan salınım miktarının ölçümlenmesi
- Bilişim teknolojilerinin katkısıyla azaltılabilecek sera gazı salınım miktarı belirlenmesi
Genel politika önerilerinin yanı sıra kamu kurum ve kuruluşları tarafından alınabilecek önlemlere de değinilen rapordan bazı önlemler şunlar:
- Tüm kamu kurum ve kuruluşlarının yeni bilişim ekipmanları satın alımı esnasında belirlenen karbon salınımı standartlarını gözetmesi,
- Karbon salınımını azaltacak uygulamaların belirlenmesi ve tüm kurumlar tarafından uygulanması:
• Bilgisayar ve dizüstü bilgisayarlar için
- Aktif ekran koruyucularının kaldırılması
- 5 dakika içinde kullanılmaması durumunda bekleme konumuna geçmesi
- Ofis saatleri dışında bilgisayarların kapatılması
- Artık ihtiyaç duyulmayan ancak çalışır durumda olan cihazların gözden geçirilmesi ve yeniden değerlendirilmesi
- Düşük enerji tüketen işlemcilerin ve verimli güç kaynaklarının tercih edilmesi
• Diğer ofis ekipmanları için:
- Ofis saatleri dışında yazıcı, faks makinesi gibi cihazların kapatılması ya da kullanılmadığı zamanlarda enerji tasarruf moduna ayarlanması,
- Yazıcıların varsayılan olarak arkalı önlü ve siyah beyaz çıktı alacak şekilde ayarlanması.
- Yazıcı sayısının azaltılması
- 2030 yılı itibariyle tüm kamu kurum ve kuruluşlarında kullanılan bilişim ekipmanlarının karbon salınımını en aza indirerek “Karbon Nötr” bir sektör haline gelmesi.
E-DEVLET'e giden yolda E-BELEDİYE'lerin rolünün ve öneminin anlatıldığı bloğum 24.08.2020 itibari ile kişisel siteye dönüştürülmüştür.
Sayfalar
GIS UZMANLARI BULUŞMA YERİNE HOŞGELDİNİZ.
GIS UZMANLARI BULUŞMA YERİNE HOŞ GELDİNİZ.
Bu blog ile; 1995 yılından bu yana yaptığım çalışmalardan elde ettiğim know-how'u tüm gis kurucuları ve yöneticileri ile paylaşmak ve ülkemizde oluşan kavram karmaşalarına tecrübelerime dayanarak açıklık getirmek ve ortadan kaldırmak istiyorum. GIS ya da kent bilgi sistemi kurmanın ve sonuçta bir kenti akıllandırmanın sanıldığı kadar basit olmadığını, yapılan hatalar ve doğruları ile birlikte ortaya koymaya çalışıyorum. Hepinizi bu çabaya katkı sağlamaya davet ediyorum. Sonuçta kenti kablolu ya da kablosuz bir network ile kapsamanın akıllı kent için yeterli olmadığını, elektrik, gaz, su, kanalizasyon v.b altyapılar ile trafik, ulaşım, sağlık, enerji, istihdam yönetimi, afet kurtarma ve erken uyarı sistemleri, eğitim, güvenlik v.b. unsurların da akıllandırılması ve entegre çalışmaları gerekir. Makro düzeyde geleceğe yönelik tehditler, ihtiyaçlar ve bunlara karşı alınacak tedbirlerin planlanması da unutulmamalı tabi...
10 Ağustos 2010 Salı
28 Haziran 2010 Pazartesi
TÜRKİYE’DE GIS (COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMİ) VİZYONUNDAKİ GELİŞİM
(TÜRKİYEDE GIS’İN LOKOMOTİFLERİ)
Türkiye’de 2000 li yıllarda anlam ve hız kazanan kazanan GIS çalışmaları karar vericilerimiz ve tepe yöneticilerimiz açısından 2000 yılından önce bir ütopya olarak görülmekteydi. Tabi bunda maliyetlerin yüksekliği de etkili oluyordu. Bilgisayarlaşma çok azdı ve bilgisayarla çalışanlar çok büyük firmalar olarak gösteriliyordu. Belediyelerde durum daha da vahimdi. Emlak ve çevre temizlik vergilerinin tahsil yetkisinin belediyelere devredildiği 1980’li yıllarda belediyelerde, şimdiki mali hizmetler müdürlüğü olan hesap işleri müdürlüğünün kullanımı için bir-iki firma tarafından (Bunlardan en bilineni Sampaş’tır.) geliştirilen yazılımlar kullanılıyordu. Tek işi vergi tahsilatı yapmak ve bunu raporlamak olan bu yazılımlar bir sunucu (Ana bilgisayar) üzerinden aptal terminal tabir edilen siyah ekranlı ve dos ortamında görüntü veren ekranlar ile kurulan bir network üzerinden kullanılıyordu. Yazılımlar da zaten dos ortamında işlem yapmaya izin veriyordu. Bu terminallere bilgisayar demek mümkün değil tabii. Bu şekilde çalışan sistemler belediyelerin gelişen ihtiyaçları doğrultusunda, vergi tahsil etmek ve raporlamanın dışında fonksiyonlar kazanmış olsalar bile tam bir bilgi sisteminden bahsetmek hala mümkün değildi. Bu sisteme (YÖNETİM BİLGİ SİSTEMİ (MIS)) denilmekteydi. Hala MIS’in temelinde bu sistemler vardır. Tabi etrafında bir çok sistem ve uygulama eklenmiş ve genişlemiş haldedir. 2000’li yılar ile birlikte internet ve gelişen network teknolojilerinin yaygınlaşması ile birlikte bu yapılanmalar da şekil değiştirmeye başladı. Özellikle 2000’li yılların ilk çeyreğinden sonra bir ivme gözlenmiş ve hızlı bir değişim yaşanmıştır.
Dos tabanlı siyah ekranlı uygulamalar Windows platformu üzerinde yapılandırılmaya başlanmıştır. Bu süreçte klavyeden başka bir şey kullanmayı bilmeyen sistem operatörleri mause denilen bir aletle karşılaştılar. Türkçe adını kullanmayı tercih edenler ağırlıktaydı o zamanlar. Operatörler mause ile ekranda bir objeye tıklama mantığını kavramakta epeyce zorlandılar. Bir çok işi yazı yazmadan bir tıkla yapabiliyor olmanın zevkini ve rahatlığını mause’u kullandıkça anlayıp benimsediler tabiî ki.
Bu süreçte bilgisayarlar da yaygınlaşmıştı epeyce. Mühendisler de işlerini bilgisayarda yapabilecekleri yazılımları kullanmaya başlamışlardı. Bu durum da oldukça hızlı yayıldı. 2000 yılında bilgisayarı olmayan mühendis neredeyse yoktu. Mühendislik bürolarında en azından bir bilgisayar ve bir yazıcı vardı. İnternet hala yoktu maalesef. Çünkü hala lükstü.
İnternetin de ADSL hatları ile yaygınlaşması ve ucuzlaması ile ileriki yıllarda web uygulamaları yaygınlaşmaya başlayacaktı. Ancak internete taşınacak uygulamaların en zorları mühendislik işleriydi. Hadi metin tabanlı uygulamalar taşınabiliyordu, ya grafik veriler ve uygulamalar nasıl taşınacaktı. Yazılım geliştiriciler bunu da çözmüşlerdi aslında. Yurt dışında birçok yazılım devi firma bu işi çözmüştü ve başarıyla uyguluyordu. Önceleri bu firmaların uygulamaları girdi Türkiye’ye. Ardından bu yerli firmaların çalışmaları geldi. Bu firmalar öncelikle mühendislik (CAD) programları üretmeyle işe başladılar. İlk başta birkaç firmanın adı piyasada yaygınlaştı. Ancak bir tanesi zamanla sivrildi. Hızlı bir gelişim gösterdi.
NETCAD adını taşıyan bu firma hızla yayılır ve gelişirken diğer firmalar geriledi ve piyasadan silindiler. Bunda sanırım ekonomik yetersizlikler ve ileri görüş eksikliği olan yöneticilerin de payı ağırlıktaydı. Zira netcad bir süre sonra sektördeki tek firma haline gelecek ve rekabet ortadan kalkacaktı. Öyle de oldu. Kadastro teşkilatının tamamında ve belediyelerin neredeyse tamamında Netcad kullanılmaya başlandı. Firma cad uygulaması üzerinde ürettiği sayısal grafik verileri internet ortamına taşıyan bir yazılım daha geliştirdi ve bu yönde çalışmalarını yoğunlaştırdı. Firma 2000’li yılların ortalarına doğru artık bir cad firması olmaktan ziyade bir GIS firması haline gelmişti. Bu nednele firma ticari unvanını da vizyonu doğrultusunda değiştirdi ve ULUSAL CAD VE GIS ÇÖZÜMLERİ A.Ş. adını aldı. Türkiye firmanın yeni unvanının başındaki ULUSAL kelimesinin çok faydasını gördü. Zira Türk mühendislerinin ihtiyaçları doğrultusunda gelişme gösteren cad programı çok beğeni görmüştür. Harita ve jeodezi ve fotoğrametri mühendislerinin kullanımına özel tasarlanmış bu program zamanla Türkiye’nin coğrafi bilgi sisteminin temelini oluşturacaktı. Öyle de oldu. Artı firma mühendislerden gelen talepleri çok kısa zamanda programa adapte edip yeni bir versiyon olarak piyasaya sürebiliyordu. Bu yurtdışı firmalarının yapamadığı bir şeydi. En azından Türkiye için böyle özel bir çalışma yapmaları imkânsızdı. Bu yetenek firmayı daha da tutulur hale getirdi.
Ürettiği sayısal verileri internet ortamında sunmaya yarayan WEBGIS yazılımını da geliştiren firma artık bir GIS firmasıydı. Türkiye’de ilk yerli gıs yazılımını kullanıma sunmuş ve hızlı bir yayılma göstermişti. Neredeyse tüm belediyeler artık Netcad-GIS uygulamalarını kullanıyor. Firma en son BELNET uygulaması ile bu liderliğini daha da üst seviyelere taşıdı.
Türkiyede ilk defa internetten imar durumu veren firma Kartal belediyesi ile de bu süreçte birçok ilke imza attı. İlk sayısallaştırma, ilk data akıllandırma ve sınıflandırma gibi uygulamaları kartal belediyesi ile birlikte yaptı. İnternetten yayınlanmak üzere ilk GIS uygulaması kartalda geliştirildi. Kartal belediyesi bu uygulamayı ancak 2005 te sunmaya başlayabildi. Ama sistem 2003’te internette olmasa da intranette kullanımdaydı. Sistemin internetten yayınlanmaya başlanması ile birlikte sayısal veriler kullanılarak e-imar durumu da verilmeye başlandı. Kartal belediyesinin firmayla birlikte yaptığı çalışmalar neticesinde hem ada/parsel bilgileri girilerek hem de adres bilgisi girilerek imar durumu alınabiliyordu. Bu uygulama firmanın çalıştığı tüm belediyelere yayıldı.
Kartal belediyesi özellikle 2005 ve sonrasında kent bilgi sistemi ve coğrafi bilgi sistemi alanında önemli gelişmelere imza attı. Donanım ve network altyapısını hızla geliştiren Kartal belediyesi GIS uygulamaları için Ulusal Cad Ve Gıs Çözümleri A.Ş’yi seçmişti. Sektörde kent bilgi sistemi kuran diğer lider firmalar yurt dışı menşeyli bazı programları kullanarak yarı yerli yarı yabancı kent bilgi sistemi kuruyorlardı. Bu firmalar 1980 li yıllarda vergi tahsilâtı için yola çıkmış Yönetim bilgi sistemi firmalarıydı. Onlar da hızla gelişmiş ve dev firmalar haline gelmişlerdi. Ellerinde yüzlerce belediyeyi tutuyorlardı. Hala da öyleler. Ancak aynı hızla gelişen gis sektörü pastasından da pay almak istiyorlardı. Kendi sistemleri tamamıyla kendi geliştirdikleri yazılımlardı. Ama GIS için önerdikleri yazılımlar yurt dışından distribütörlüklerini ya da bayiliklerini aldıkları yazılımlardı. Bizler (Başta ben) bu duruma karşı çıkıyorduk. Her firma kendi uzmanlık alanına giren işleri yapmalıydı. Zira 1960-1990 yılları arasında her işi yapan insanlar makbul iken 1990 dan sonra yavaş yavaş her işi yapanın vasıfsız elemanlar oldukları ve bir konuda uzmanlaşmış elemanların rağbet gördüğü bilinmekte. İnsanların bir konuda uzmanlaşmış olması ve uzmanlaştığı alanda iş görmesi muteber iken firmaların her işi yaparım demesi de bize pek mantıklı ve rantabl uygulanabilir gelmiyordu. Bana göre MIS firması MIS yapmalı ama en iyi şekilde yapmalıydı. Aynı şekilde GIS firması da sadece gis yapmalı ve en iyi şekilde yapmalıydı. Rekabeti de kendi alanlarındaki firmalar ile yapmalıydılar tabii.
Biz Kartalda MIS için farklı bir firma, GIS için farklı bir firma seçtik. GIS için Ulusal Cad’i seçmiş olmamız ve bu fikrimizde ısrar etmemiz eleştiri alıyordu. Ulusal Cad ürünlerini kullanmaktaki ısrarım nedeniyle özellikle ben, mıs firmaları tarafından NETCAD’ci olarak nitelendiriliyordum. Ancak bu düşüncemizin ne kadar doğru olduğunu Türkiyenin en iyi çalışan GIS’ine sahip olmamız ortaya koyuyordu. Bu durum hala geçerlidir.
Şahsi fikrimdir ve bunu her ortamda savunurum ki; “Ulusal Cad GIS için Türkiyeye en uygun firmadır. Zira Türkiyenin ihtiyaçları göz önünde bulundurularak Türk firması tarafından Türkiye’de ve Türkçe üretilmiştir.” Bu gün Esri kullanan kurumlar hangi istediklerini ne kadar sürede sistemlerine ekletebiliyorlar. Bunu veritabanı anlamında sormuyorum. Programın yetenekleri ve yapabilirliklerine yapılacak ilaveler açısından soruyorum. Cevabını kim nasıl verirse versin. Bunu en iyi ve hızlı yapan firma olarak hala Ulusal Cad’i görüyorum. Ve kurumun ve halkın menfaatleri doğrultusunda takındığım bu tutumdan dolayı Netcadcı oluyorsam, evet ben Netcadcıyım. Ayrıca 15 yıllık belediyeci olarak ve yine 15 yıllık CBS araştırmacısı olarak, teknik destek ve hizmet alabilirlik bakımından, Ulusal Cad kadar rahat hiçbir firma ile çalışmadığımı rahatlıkla söyleyebilirim. Hiçbir firma onlar kadar yapıcı, teşvik edici ve iyi niyetli olmadı…
Bu anlamda başta Marmara ve ege bölge müdürü Ufuk BALCI ve çalışma arkadaşları olmak üzere tüm firma çalışanlarına bu özelliklerinden dolayı teşekkür ediyor ve kendilerini kutluyorum. İnşallah bu hep böyle gider ve böyle firmaların sayıları da artar.
2010 yılını yaşadığımız bu günlerde artık ne GIS ne de MIS’ten söz ediliyor. Artık e-belediye, e-devlet, e-hizmet hatta yeşil belediye, yeşil devlet, yeşil şirket gibi kavramlar konuşulmaya başlandı. Bu gelişmeler mutluluk verici gelişmeler. Evet ülkemiz dünyadaki bir çok yeniliğe onlardan çok daha sonra sahip olan bir ülke ama ne var ki, bu yeniliklere hızla ayak uyduruyoruz ve onları geçiyoruz. Milletimiz de bu kadar yenilikçi ve yetenekli aslında.
Neticede her şeyin başı eğitim. İnsanlarımıza bu kadar yenilikçi ve bu kadar yetenekli olduklarını da öğretmek gerekiyor. Dünyadaki gelişmeleri daha yakından takip edip ülkemize taşımak ve bu gelişmelere katkıda da bulunabilmek için devletin de daha fazla destek ve teşvikine ihtiyaç var. Evet Kartal belediyesi be Ulusal Cad firması e-belediye uygulamalarında lokomotif olmuşlardır ama her lokomotife vagonlar da gerekir. Vagonları olmayan lokomotife tren denmez maalesef.
Son zamanlarda ve özellikle de 2005 te yayınlanan 2005/20 sayılı birlikte çalışabilirlik genelgesinden sonra devlette bu konuda hızlı ve ümit verici gelişmeler göstermiştir. Bu gelişmeler her ne kadar ümit verici olsa da yetersizdir ve devamını bekliyoruz. Bütçe yetersizliği, mevzuatın engellemeleri ve eğitim yetersizliği gibi nedenlerle yerel kurumların çalışmaları çoğu zaman yetersiz kalmaktadır. Bu aşamada devletin elinin ağırlığına ihtiyaç vardır.
Etiketler:
cbs vizyonu,
GIS vizyonu,
türkiye'nin cbs vizyonu,
türkiyede cbs


25 Haziran 2010 Cuma
e-BELEDİYE CEBE TAŞINDI
BELEDİYECİLİK HİZMETLERİNİN CEP TELEFONLARI (GSM ŞEBEKELERİ) ÜZERİNDEN VERİLMESİ
Kartal belediyesinde yaptığımız e-belediyecilik çalışmaları neticesinde halkın ihtiyaç duyduğu her hizmeti her zaman ve her yerden alabilmesi için teknolojinin tüm nimetlerinden faydalanabilir hale geldik. İnternet üzerinden birçok belediye bir çok hizmeti halkının kullanımına sunmuş durumda, ama herkezin bilgisayarı yok ve ya olsa bile her yere taşıma imkanı yok. Ama cep telefonu kişinin yanından ayırmadığı bir aksesuar haline gelmiştir. Dolayısıyla cep telefonu üzerinden verilebilecek hizmetler nerede olursa olsun vatandaşın ulaşabileceği bir yerde olacaktır. Zira gsm operatörlerinin yaptığı yatırımlar neticesinde cep telefonlarının kullanılamadığı yer de neredeyse yok gibi.
İşte bu nedenle Kartal'da gsm belediyeciliğini hayata geçirmek istedim. Bu amaçla hazırlamış olduğum proje ihale edildi ve kurulumları tamamlandı.
NOT: Ne var ki, mart 2009 yerel seçimlerinden hemen önce kurulumları tamamlanan sistemin devreye alınması ve tanıtımı yeni yönetime kaldı. Ancak yeni yönetim hala bu sistemi devreye alıp halkın hizmetine sunamadı (Bu gün 28/06/2010 ve tam 15 ay geçmiş).
Bu sistemde bazı belediyecilik hizmetleri ile bilgi hizmetlerini cep telefonu üzerinden kartallılara ulaştırabiliyoruz. MOBİL BELEDİYECİLİK sistemi olarak bilinen bu CEP TELEFONU BELEDİYECİLİĞİ sistemi ilk uygulayan değiliz ama dünya çapında bazı ilkleri içeriyor. Özellikle İBB olmak üzere bazı belediyeler de bu sistemi kurmuşlardır. Ancak benim kurduğum sistemde verilen bir çok hizmet verilememektedir. Basit bilgilendirme hizmetlerini içermektedir. Ve dar bir anlam ile yanlış bir kullanımla cep belediyeciliği adı kullanılmaktadır. Bu da bana göre yanlış bir isimlendirmedir. İnternet üzerinden verilen hizmetler bütününe e-belediyecilik denildiği gibi gsm şebekeleri üzerinden verilen hizmetlere de gsm belediyeciliği denilmesi daha doğrudur. Zira internetten verilen hizmetler için bilgisayar belediyeciliği gibi bir isim kullanılmıyor. Burada da cep belediyeciliği kullanılması yanlıştır.
GSM belediyeciliği sistemi üzerinden sunulabilen bir çok hizmetten öne çıkanlar aşağıda özetle tanıtılmıştır. Bunlar:
ETKİNLİKLERE ON-LİNE REZERVASYON: Belediyenin sosyal etkinliklerinden biletli olan ve koltuk sayısına göre ziyaretçi kabul edebilen sinema, tiyatro ve seminer gibi gösterilere on-line olarak bilet ayırtmak mümkün. Ayrıca bu rezervasyon için cep telefonuna bir barkod da gönderilebilmekte ve salonların girişindeki barkod okuyucusuna cep telefonunun ekranındaki barkod gösterilerek salona giriş yapılabilmektedir. Bu da örnek bir uygulamadır.
Bu sistemi daha iyi tanıyabilmek için ekran görüntülerini de buraya ekliyorum. Bunlar ilk akla gelen uygulamalar. Belediyelerin ve yöneticilerinin yetenek ve vizyonuna bağlı olarak bu hizmetlerin sayısını artırarak daha fazla hizmeti cep telefonlarına taşımak mümkün olabilir.
MOBİL İMAR DURUMU: Cep telefonu 3G/GPRS üzerinden ada/parsel girmek suretiyle imar durumunu hem grafik hem de ayrıntılı tekst bilgileri şeklinde alınabiliyor. Bu dünyada bir ilktir. Bu uygulamanın cep telefonlarına taşınması için verdiği ücretsiz ve koşulsuz destek için, ULUSAL CAD VE GIS ÇÖZÜMLERİ A.Ş. marmara ve ege bölge müdürü Sn. Ufuk BALCI ve mesai arkadaşlarına teşekkür etmeyi Kartal halkı adına bir borç biliyorum.
BORÇ SORGULAMA VE KREDİ KARTI İLE ÖDEME: Bu uygulama ile cep telefonundan vergi borcu sorgulanıp kredi kartı ile ödenebiliyor. Bu sistem 128 bit ssl ile korunuyor. Türkiye'de ilktir.
ŞİKAYET/ÖNERİ: Şikayet ve öneriler resim de çekilerek eklenip anında gönderilebiliyor ve takip edilebiliyor.
ÖNEMLİ TELEFONLAR VE REHBER: Kartalda bulunan önemli kurumlar ile tüm okul ve hastanelerin adres ve telefonları, bu kurumların haritaları ve o kuruma nasıl ve hangi araçlar ile gidilebileceği ve bu araçların güzergâhları yer alıyor.GSM üzerindeki uygulamalarda örneğine rastlayamadık.
ADRES BULMA: Diyelim ki; açık öğretim sınavlarına gireceksiniz. Ama okulun yerini bilmiyorsunuz. Okulun adını okullar menüsünden buluyorsunuz. Adres ve telefonunu ekranda görüyorsunuz. İsterseniz hemen arama tuşuna basıp okulu arayarak yardım alabilirsiniz. Ya da, bana okulun haritadaki yerini göster diyebilirsiniz ve telefonunuz gösterir. "Peki ben buraya nasıl giderim" derseniz, telefonunuz size, aradığınız okula gidebilmek için kullanabileceğiniz toplu taşıma araçlarının tamamını sunacaktır. (Otobüs, Minibüs, Dolmuş...). "Tamam da, "bana en yakın otobüs durağını bilmiyorum ki" derseniz, telefonunuz o konuda da sizi yönlendirecektir. Hatta otobüs hareket saatlerini de isterseniz ekranınıza getirecektir.
KULLANIM: Şimdilik Türkcell ve vodafone kullanıcıları mobil yazarak 5519' sms atarak java uygulamasını cebine indirip kullanabiliyor. Uygulama çoğunlukla çevrim dışı çalışyor ve sadece interaktif uygulamalar çin internete bağlanıyor. (M-imar durumu ve borç sorgulamak gibi)
MOBİL İMAR DURUMU: Cep telefonu 3G/GPRS üzerinden ada/parsel girmek suretiyle imar durumunu hem grafik hem de ayrıntılı tekst bilgileri şeklinde alınabiliyor. Bu dünyada bir ilktir. Bu uygulamanın cep telefonlarına taşınması için verdiği ücretsiz ve koşulsuz destek için, ULUSAL CAD VE GIS ÇÖZÜMLERİ A.Ş. marmara ve ege bölge müdürü Sn. Ufuk BALCI ve mesai arkadaşlarına teşekkür etmeyi Kartal halkı adına bir borç biliyorum.
BORÇ SORGULAMA VE KREDİ KARTI İLE ÖDEME: Bu uygulama ile cep telefonundan vergi borcu sorgulanıp kredi kartı ile ödenebiliyor. Bu sistem 128 bit ssl ile korunuyor. Türkiye'de ilktir.
ŞİKAYET/ÖNERİ: Şikayet ve öneriler resim de çekilerek eklenip anında gönderilebiliyor ve takip edilebiliyor.
ÖNEMLİ TELEFONLAR VE REHBER: Kartalda bulunan önemli kurumlar ile tüm okul ve hastanelerin adres ve telefonları, bu kurumların haritaları ve o kuruma nasıl ve hangi araçlar ile gidilebileceği ve bu araçların güzergâhları yer alıyor.GSM üzerindeki uygulamalarda örneğine rastlayamadık.
ADRES BULMA: Diyelim ki; açık öğretim sınavlarına gireceksiniz. Ama okulun yerini bilmiyorsunuz. Okulun adını okullar menüsünden buluyorsunuz. Adres ve telefonunu ekranda görüyorsunuz. İsterseniz hemen arama tuşuna basıp okulu arayarak yardım alabilirsiniz. Ya da, bana okulun haritadaki yerini göster diyebilirsiniz ve telefonunuz gösterir. "Peki ben buraya nasıl giderim" derseniz, telefonunuz size, aradığınız okula gidebilmek için kullanabileceğiniz toplu taşıma araçlarının tamamını sunacaktır. (Otobüs, Minibüs, Dolmuş...). "Tamam da, "bana en yakın otobüs durağını bilmiyorum ki" derseniz, telefonunuz o konuda da sizi yönlendirecektir. Hatta otobüs hareket saatlerini de isterseniz ekranınıza getirecektir.
KULLANIM: Şimdilik Türkcell ve vodafone kullanıcıları mobil yazarak 5519' sms atarak java uygulamasını cebine indirip kullanabiliyor. Uygulama çoğunlukla çevrim dışı çalışyor ve sadece interaktif uygulamalar çin internete bağlanıyor. (M-imar durumu ve borç sorgulamak gibi)
Bir de bunların cep telefonlarında nasıl göründüğüne bakalım:
Etiketler:
3G belediye,
cepten belediye hizmeti,
e-belediye cebe taşındı


Kaydol:
Kayıtlar (Atom)